کشف گلیم چهل تکه 5000 ساله توسط باستان شناسان ایرانی

گلیم چهل تکه بیشتر در روستاها توسعه یافته است. فرش های پرمصرف؛ به قالیچه های بغل، قالیچه کبیر وسط، قالیچه گونی، قالیچه شتری، گلیم دوزی، قالیچه قرمز و سفید معروفند. قالیچه های سرکیسلا در اطراف سیواس معروف هستند. نقش و نگارها مستطیل یا لوزی هستند.

یک نقش اساسی گلیم “فراوانی” وجود دارد که “دست روی کمرش” نماینده زن و “قوچ” نماینده مرد است، همراه با نماد “چشم” در وسط. تصور می شود که چشم در این نقش، خانواده را از شر محافظت می کند. نقوشی به نام “Pıtrak” نیز نمادی از باروری و فراوانی است.

نقوش بوکاگی نماد وحدت خانواده است. از سوی دیگر، قدرت مردانه ای که خانواده را تشکیل می دهد، نشان دهنده نقش شاخ قوچ است. الگوی “دست روی کمر”؛ زنانگی و بهره وری را توصیف می کند.

دست ها نماد کارایی و بهره وری هستند، در حالی که اعتقاد بر این است که انگشتان از چشمان بد محافظت می کنند. نماد شانه به معنای تولد است.

گلیم

نقش اژدها معانی مرتبط با هوا و آب دارد. اعتقاد بر این است که این الگو با باران های بهاری فراوانی به ارمغان می آورد. درخت زندگی در قالیبافی مانند اساطیر نماد ابدیت است.

در حالی که نقشی به نام «راه آبی» توجه را به اهمیت آب جلب می کند. “ستاره” نشان دهنده بهره وری است. نماد عقرب در فرش ها و قالیچه ها برای محافظت از شر عقرب استفاده می شود.

با توجه به ویژگی های سنتی فرش، حتی صفرها نیز فضایی نوستالژیک دارند. به این ترتیب فرش یک عنصر تزئینی است که برای خرید دست دوم بسیار مناسب است.

فرش های دست دومی که می توانید با بودجه بسیار کمتری نسبت به محصولات جدید خریداری کنید در دکوپاساژ موجود است. اگر می خواهید با زیباترین نقش و نگارهای فرش، معانی جدیدی به خانه خود بیافزایید، فوراً آنهایی را که دوست دارید به سبد خود اضافه کنید!

امروزه سعی می شود با همت فرمانداری، زندان نیمه باز و بخشی از بخشداری ها، قالیبافی زنده نگه داشته شود و منبع امرار معاش مردم باشد.